Predstavnici Fijat automobila Srbije (FAS) i delegacija Luke Bar juče su u Kragujevcu započeli pregovore o mogućnostima prekookeanskog transporta vozila koja će se od maja naredne godine proizvoditi u Srbiji. Preko luke u Baru krajem 80-ih prošloga veka, tadašnja Zastava je u Ameriku izvezla nešto više od 140.000 „juga“. Sada je, međutim, situacija komplikovanija, jer transport ugrožavaju novi problemi. Pruga Beograd - Bar je u lošem stanju, a trenutno je, zbog plitkog gaza čije se produbljavanje godinama odlaže, u luci otežano prispeće prekookeanskih brodova. Iako su iz Crne Gore minulih meseci, opet na osnovu kontakata sa italijanskom stranom, stizale informacije da je transport automobila iz kragujevačke fabrike preko Luke Bar, maltene gotova stvar, nije zanemarljiva ni varijanta koja ide preko slovenačke Luke Kopar, koja je takođe zainteresovana za prihvat tog transporta i čiji je menadžment, ne tako davno, pregovarao sa čelnicima FAS-a.
Predstavnici Fijat automobila Srbije (FAS) i delegacija Luke Bar juče su u Kragujevcu započeli pregovore o mogućnostima prekookeanskog transporta vozila koja će se od maja naredne godine proizvoditi u Srbiji.
Preko luke u Baru krajem 80-ih prošloga veka, tadašnja Zastava je u Ameriku izvezla nešto više od 140.000 „juga“.
Sada je, međutim, situacija komplikovanija, jer transport ugrožavaju novi problemi. Pruga Beograd - Bar je u lošem stanju, a trenutno je, zbog plitkog gaza čije se produbljavanje godinama odlaže, u luci otežano prispeće prekookeanskih brodova. Iako su iz Crne Gore minulih meseci, opet na osnovu kontakata sa italijanskom stranom, stizale informacije da je transport automobila iz kragujevačke fabrike preko Luke Bar, maltene gotova stvar, nije zanemarljiva ni varijanta koja ide preko slovenačke Luke Kopar, koja je takođe zainteresovana za prihvat tog transporta i čiji je menadžment, ne tako davno, pregovarao sa čelnicima FAS-a.
Fijat će uskoro morati da se odluči preko koje luke će automobile prevoziti na američko i ostala prekookeanska tržišta (do kupaca u Evropi stizaće železnicom i drumskim šleperima), pošto je probna proizvodnja prvog od dva nova Fijatova modela praktično već počela, krajem oktobra, kad su ovde sklopljene prve školjke za to vozilo. Prvi kompletni automobili novog modela očekuju se za desetak dana, odnosno u prvoj polovini ovog meseca, a ne krajem decembra, kako su to preneli pojedini domaći mediji. Tada bi sa traka trebalo da siđe nekoliko desetina automobila „nulte serije“ novog modela „B“ klase (radnog naziva „El zero“), sa pet sedišta, koji će se u FAS-u, na platformi vozila „fiat idea“ i „lančia muza“, izrađivati u dve varijante (osnovnoj i luksuznijoj). U dogledno vreme, najverovatnije 2013. trebalo bi da startuje i proizvodnja verzije modela „El zero“, sa sedam sedišta, koji će biti svojevrsna zamena za „fiat multiplu“.
Iako se dizajn i performanse novog modela u Fijatu tretirani kao stroga poslovna tajna, specijalizovani italijanski časopis „Quattroruote“ („Četiri točka) objavio je, u svom poslednjem broju, skicu i deo podataka o tom modelu, što su prekjuče i juče preneli i pojedini domaći štampani mediji, koji su, pritom, fotomontažom najnoviji Fijatov automobil „smestili“ ispred glavnog ulaza u kragujevačku fabriku - „kod Šest topola“.
Kako naš list nezvanično saznaje, italijanski auto- magazin je novi Fijatov model „skicirao“ na osnovu izjava svojih izvora, a koliko su navedene performanse verodostojne, videće se uskoro, kad probna serija tog vozila bude izašla iz pogona FAS-a. Serijska proizvodnja novog kragujevačkog automobila počeće sredinom aprila naredne godine. Period od ovomesečne probne do početka serijske proizvodnje biće iskorišćen za završno instaliranje i „utezanje“ savremene opreme, uhodavanje proizvodnog procesa i otklanjanje eventualnih propusta i grešaka, kao i za marketinšku promociju novog automobila, koji će svetsku premijeru imati početkom marta naredne godine, na Sajmu u Ženevi.
Pripreme za to polako se privode kraju a u novim objektima pravljenim za kapacitet proizvodnje od 300.000 automobila godišnje, uveliko traje instaliranje savremene opreme, kupljene od proizvođača u Nemačkoj, Japanu, Italiji i drugim zemljama. Među novoizgrađenim objektima, jedan od najznačajnijih je energetski blok, koji svim vrstama energije autonomno može da snabdeva fabriku za proizvodnju nekoliko stotina hiljada vozila, ili grad sa 400.000, stanovnika.